پاسخ سوالات شرعی درباره احکام «خرید و فروش اعضای بدن»
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۶۹۳۶
پاسخ سوالهای شرعی خود را درباره احکام «خرید و فروش اعضای بدن» در این گزارش بخوانید.
به گزارش شریان نیوز، اهدای عضو فردی که دچار مرگ مغزی شده، امری است که برخی از فقها از نظر شرعی در آن اختلاف نظر دارند و این کار را نهی می کنند.
این امر باعث شده موضوع سوالات شرعی این هفته را در همین باب مطرح کنیم که آیا اعضای فردی که مرگ مغزی شده را میتوان اهدا کرد؟، آیا خرید و فروش اعضای بدن جایز است؟ اگر کسی به دلیل مشکلات مالی کلیه خود را بفروشد، پول به دست آمده از آن چه حکمی دارد؟
پاسخ این سوالات و دیگر سوالهایی که شما مطرح کردید را با توجه به فتوای مراجع عظام تقلید در ادامه بخوانید:
احکام «خرید و فروش اعضای بدن» از نگاه آیت الله خامنهای
آیا وصیت به اهدا یا فروش اعضاى بدن، بعد از مرگ مغزى یا مرگ قطعى جایز است؟
استفاده از اعضاى میت براى پیوند به بدن شخص دیگر براى نجات جان او یا درمان بیمارى وى اشکال ندارد و وصیت به این مطالب هم مانعى ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیا انتقال خون بین مسلمان و غیرمسلمان جایز است یا نه؟
جایز است.
در دانشگاه هاى علوم پزشکى، از اجساد افرادى که صاحب ندارند، براى تشریح و یادگیرى دانشجویان استفاده مىشود و یا اعضاى آنها را مثل قلب، کبد و کلیه اغلب بدون اجازه صاحبان میت در شیشهها نگهدارى مىکنند، لطفاً نظرتان را در این مورد بیان فرمایید.
نداشتن صاحب، دلیل بر جواز امر مذکور نیست.
اگر شخصی مبتلا به بیماری شود و پزشکان از درمان وی ناامید گردند و اعلام نمایند که او بزودی از دنیا خواهد رفت؛ در این صورت آیا برداشتن اعضای حیاتی بدن او مثل قلب و کلیه و ... قبل از وفات وی و پیوند آنها به بدن شخص دیگر جایز است؟
اگر برداشتن اعضای بدن او منجر به مرگ وی شود، حکم قتل او را دارد؛ در غیر این صورت اگر با اجازه خود او باشد اشکال ندارد.
علاقه مند هستم اعضای خود را هدیه کرده و از بدن من بعد از مردنم استفاده شود و تمایل خود را هم به اطلاع اطرافیان رسانده ام. آنان نیز از من خواسته اند که آن را در وصیّتنامه خود نوشته و ورثه را هم از خواست خود آگاه کنم، آیا چنین حقّی را دارم؟
استفاده از اعضای میّت برای پیوند به بدن شخص دیگر برای نجات جان او یا درمان بیماری وی اشکال ندارد و وصیّت به این مطالب هم مانعی ندارد. مگر در مورد اعضایی که برداشتن آنها از بدن میّت، موجب صدق عنوان مثله باشد و یا عرفاً هتک حرمت میّت محسوب شود.
بیشتر بخوانید : آیا به پول سرمایهگذاری شده در بورس خمس تعلق میگیرد؟
احکام «خرید و فروش اعضای بدن» از نگاه آیت الله سیستانی
اهدای عضو از شخص زنده به شخص زنده دیگری چه حکمی دارد؟
برداشتن بخشی از بدن انسان زنده برای پیوند زدن در صورتی که قطع آن زیان مهمی برای اهدا کننده داشته باشد، مانند چشم و دست و امثال آنها حرام است؛ ولی اگر ضرر مهمی نداشته باشد مانند قطعهای از پوست یا نخاع یا یک کلیه در صورت سالم بودن کلیه دیگر با فرض رضایت صاحبش اشکال ندارد. البته اگر اهدا کننده کودک یا دیوانه نباشد؛ وگرنه به هیچ وجه جایز نیست و هرگاه قطع آن جایز بود گرفتن پول به ازای آن نیز جایز است.
برداشتن اعضای میت مسلمان و پیوند زدن آن به شخص مسلمان زنده چه حکمی دارد؟
قطع عضو مسلمان مرده مانند چشم و دستش برای پیوند زدن به بدن زنده جایز نیست و اگر کسی چنین کنند، بر او دیه لازم میآید و دفن آن عضو قطع شده واجب است؛ ولی اگر پیوند زده شد و عضو جزو بدن زنده شد، قطع آن واجب نیست.
اگر خود شخص وصیت کرده باشد که بعد از فوت اعضای او اهدا شود، آیا باید به وصیتش عمل کرد؟
نفوذ وصیت شخص به اهدای اعضایش بعد از مرگ مشکل است.
من مقلد آیت الله سیستانی هستم؛ ولی خیلی سال قبل از اینکه ایشان را انتخاب کنم، خودم کارت اهدای عضو گرفتم. بعدها زنگ زدم از دفتر ایشان سوال کردم و گفتند این کار جایز نیست. حال باید چه کنم؛ چون قبل از انتخاب ایشان عضو انجمن اهدای عضو شدم. الان که ایشان فرمودند جایز نیست آیا باید انصراف بدهم؟
باید طبق فتوای مرجع تقلیدتان عمل کنید.
احکام «خرید و فروش اعضای بدن» از نگاه آیتالله مکارم شیرازی
آیا خرید و فروش اعضای بدن جایز است؟ میتوان در زمان حیات کلیه خود را فروخت؟
خرید و فروش اعضای بدن برای پیوند جایز است، ولی بهتر است پول را در برابر اجازه برداشتن عضو بگیرد. فروختن خون و کلیه در صورتی که خطری برای دهنده ایجاد نکند، اشکالی ندارد، ولی بهتر آن است که پول را در مقابل اجازه برداشتن کلیه یا گرفتن خون بگیرند، ولی فروختن عضوی مثل چشم مطلقاً جایز نیست.
این روزها برخی پیوند داشتند؛ خیلی از مراجع هم اهدای عضو را نهی کردند. در حال حاضر تکلیف من که یکی از اعضای بدنم اهدایی است، چیست؟
خرید و فروش یا واگذاری عضو قطع شده در حد یا قصاص اگر به منظور پیوند به انسان دیگری باشد (همانطور که در مورد کلیه مرسوم است) با اجازه صاحب آن جایز است. خرید و فروش موادی که از اعضای پیوندی انسان استخراج میشود نظیر پروتئین، فاکتور تحریککننده استخوانسازی و... جایز است؛ هرچند بهتر است که پول را در مقابل اعمالی که روی آن مواد انجام میدهند بگیرند.
نظر شما درباره خرید و فروش اعضای بدن که خود فرد اطلاعی از آن ندارد و به اصطلاح قاچاق است، چیست؟
اگر منظور از قاچاق کاری است که برخلاف مقررات حکومت اسلامی باشد، این کار شرعاً اشکال دارد.
اهدا یا فروش اعضای بدن در چه مواردی جایز است؟
فروش اعضای بدن قبل از مرگ برای تحویل پس از مرگ، در صورتی که باعث نجات جان مسلمان یا درمان بیماری مهمی باشد مانعی ندارد.
بیشتر بخوانید : پاسخ سوال های شرعی درباره احکام «شرایط عقد ازدواج»
احکام «خرید و فروش اعضای بدن» از نگاه آیت الله صافی گلپایگانی
شخصى مبتلا به سرطان است. اطبای متخصّص به اتفاق تشخیص مىدهند که امید حیات براى این شخص باقى نیست و خود مریض هم یقین دارد که چند صباحى بیش عمر نخواهد کرد. اگر این شخص بخواهد در آخرین لحظات حیات خود کلیه، چشم یا سایر اعضای خود را مثلاً در مقابل ۱۰ میلیون تومان بفروشد تا ورّاث بتوانند با این پول امرار معاش کند، درحالىکه قطع اعضا هیچ گونه تسریع در مرگ شخص نداشته باشد، فروش اعضا جایز مىشود یا خیر؟
واگذارى عضو اگر موجب تسریع موت شود جایز نیست و اگر موت مستند به آن باشد، مباشر در حکم قاتل است که حسب موارد محکوم مىشود. اگر خطر جسمانى نداشته باشد در این صورت نیز حکم به جواز واگذارى در نهایت اشکال است و معاوضه آن با پول باطل است.
خرید و فروش عضو بدن انسان زنده جهت پیوند به بیماران چه حکمى دارد؟
در صورتى که حفظ جان بیمار معیّنى فعلاً موقوف به آن عضو باشد و براى صاحب عضو هیچگونه ضررى نداشته باشد، بعید نیست واگذارى عضو اشکال نداشته باشد ولى در هر حال جواز خریدوفروش آن مشکل است و مىتوانند به صورت مصالحه عمل نمایند.
خریدوفروش کلیه در حال حیات و چشم بعد از فوت جایز است یا نه؟
جایز نیست.
کسى که وصیت مىکند پس از مرگ کلیه اش براى نیازمندان خارج شود؛ آیا اجرای وصیتش درست است؟ دیگر اینکه خارج کننده کلیه از بدن میّت مسلمان باید دیه بپردازد یا نه؟
در صورت توقف حفظ نفس محترمه بر آن، جواز قابل توجیه است؛ و الّا وصیت شخص، مجوز نیست و دیه هم در هر حال ساقط نمىشود و بر عهده خارج کننده کلیه است.
کسى در حال احتضار است و دکتر از حیات او قطع امید میکند. آیا وارث و یا ولى مىتواند از اعضای او اجازه پیوند به یک مریض دیگر بدهد یا نه؟ یا کسى وصیت می کند در حال احتضار من دکتر حق دارد از اعضای سالم من به مریض دیگر که احتیاج دارد پیوند بزند. آیا صحیح است یا نه؟
قبل از فوت مریض وارث و یا ولى چنین حقى ندارد و همچنین خود مریض حق ندارد وصیت کند که قبل از فوت من عضوى از بدن من جدا شود و به کسى داده شود. بعد از فوت مریض چنانچه حیات مؤمنى بستگى به پیوند عضوى داشته باشد، جواز دادن عضوى از میت قابل توجیه است ولى باید دیه آن داده شود که مصرف خیرات جهت میت بشود.
منبع: شریان
کلیدواژه: خرید و فروش اعضای بدن نگاه آیت الله اشکال ندارد برای پیوند جایز نیست اهدای عضو مى شود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۶۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
فرارو- خرید و فروش اقساطی خودرو کارکرده را باید جدیدترین راهکار خریداران و فروشندهها در بازار بدانیم.
به گزارش فرارو؛ همزمان با افزایش قیمت خودرو در سالهای گذشته و انتشار گاه و بیگاه اخبار مربوط به رکود شکلگرفته در بازار، بخشی از خریداران راهی جز خرید اقساطی خودرو پیدا نمیکنند. همزمان فروشندهها با تن دادن به معامله اقساطی، از یک طرف از شر خودرو باقیمانده در پارکینگ و مخارج نگهداری از آن خلاص میشوند و از یک طرف دیگر به لطف سودی که به معامله تعلق میگیرد، دنبال جبران ضرر و زیان میروند. فروش اقساطی خودرو برخلاف چیزی که احتمالا تصور میکنید، فقط بهمدلهای اقتصادی و داخلی محدود نمیشود و خیلی از فروشندهها بابت فروش ماشینهای مونتاژی و میلیاردی بازار، از پیدا کردن مشتری دستبهنقد ناامید شدهاند.
قیمت پراید صفرکیلومتر با احتساب معدود مدلهای باقیماندهای که در بازار وجود دارد، حولوحوش ۳۵۰ میلیون تخمین زده میشود، اما فروشندهای حاضر شده پراید دستدوم مدل ۹۰ را با قیمتی نزدیک ۲۰۰ میلیون بهشکل اقساطی بفروشد.
پرایدی که درباره آن صحبت میکنیم، در این چند سالی که از عمرش میگذرد، حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه رفته و فروشنده چیزی حدود یکچهارم از اصل پول تعیین شده برای خودرو را بهشکل اقساطی و تحویل چک صیادی دریافت میکند.
کوییک دندهای ساده که از خط تولید سایپا کنار رفته در بازار مدلهای صفرکیلومتر کمی بیش از ۳۶۰ میلیون به خریداران پیشنهاد میشود. یکی از فروشندههای کوییک دندهای مدل ۹۹ که در این سالها ۳۸ هزار کیلومتر با خودرو راه رفته، آن را با رقمی بالاتر از مدلهای صفرکیلومتر آگهی کرده است! چقدر؟ ۳۷۰ میلیون.
فروش اقساطی این کوییک بهشکلی است که خریدار باید در قدم اول پولی در حدواندازه ۲۰۰ میلیون به عنوان پیشپرداخت بپردازد و بابت اقساط سه گزینه خواهد داشت. شش ماهه، ۳۵ میلیون. ۱۲ ماهه ۲۰ میلیون و ۲۴ ماهه ۱۳ میلیون. اینطوری خرید اقساطی خودرو با انتخاب بازپرداخت شش ماهه حدود ۱۰۰ میلیون کمتر آب میخورد.
فروش اقساطی خودرو فقط محدود به مدلهای اقتصادی و داخلی نمیشود و انگار بخشی از خریداران برای سوار شدن شاسیبلندهای مونتاژی و وارداتی هم از چنین شگردی برای خرید خودرو استفاده میکنند.
چانگان CS۳۵ مونتاژی مدل ۹۷ یکی از همین گزینههاست. مدلی که بعد ۸۶ هزار کیلومتر کارکرد، با قیمت پایه ۹۵۹ میلیون به شکل اقساطی فروخته میشود. فروشنده حداقل مبلغ مورد انتظار برای پیشپرداخت را ۷۰۰ میلیون تعیین کرده و در شش قسط انتظار پرداخت چکهای ۱۱۱ میلیون و ۱۱۱ هزار تومانی را دارد. نهایتا بعد اتمام اقساط، خریدار چیزی نزدیک یک میلیارد و ۳۶۶ میلیون یعنی ۴۰ درصد بیشتر از رقم پایه اولیه به حساب فروشنده واریز میکند.
جک J۴ در دسته ارزانترین مونتاژیهای بازار قرار میگیرد و جزو معدود مدلهای زیر یک میلیارد است. همین جمله برای افزایش توجهها به خرید جک J۴ کفایت میکند و از قضا فروشندهای برای پیدا کردن مشتری سراغ فروش اقساطی رفته است.
قیمت جک J۴ کارکردهای که درباره آن صحبت میکنیم، از طرف فروشنده حدود ۷۹۰ میلیون یعنی رقمی نزدیک مدلهای صفرکیلومتر تعیین شده است. تصمیمی که احتمالا بهخاطر کارکرد پایین خودرو گرفته شده. شرایط فروش اقساطی این مدل به شکلی است که رقم پیشپرداخت اولیه ۵۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود و خریدار در ۳۰ قسط باید برای پاس کردن اقساط ۱۱ میلیون ۷۰۰ هزار تومانی دست به کار شود. قیمت جک J۴ کارکردهای که درباره آن صحبت میکنیم، با این اوصاف بعد دو سال و شش ماه از آغاز بازپرداخت اقساط به حدود ۹۰۰ میلیون تومان تبدیل میشود.
سوبا M۴ را میتوانیم جزو گرانقیمتترین سواریهای مونتاژی فعلی بدانیم. قیمت سوبا M۴ در کارخانه یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون است، اما در بازار آزاد در دسته مدلهای دو میلیاردی قرار میگیرد و بهطور متوسط دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون آگهی میشود.
قیمت سوبا M۴ دستدوم مدل ۱۴۰۲ که کمتر از پنج هزارکیلومتر راه رفته، در یکی از آگهیهای فروش دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون قید شده است.
فروشنده که احتمالا یکی از نمایشگاهداران غرب تهران است، در ازای ۷۶۰ میلیون بهعنوان ودیعه اولیه و ۳۰۱ میلیون بهعنوان ودیعه ثانویه (سه ماه بعد موعد پیشپرداخت اول) و اقساط یکساله ۹۰ میلیونی، دنبال مشتری برای سوبا M۴ مدل ۱۴۰۲ میگردد. قیمت سوبا M۴ کارکرده به این ترتیب بعد یک سال به حدود دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون میرسد.